Osvita.ua Бізнес-освіта Статті MBA Корпоративний тренінг чи MBA?
Корпоративний тренінг чи MBA?

Принципова відмінність програм MBA від корпоративних тренінгів - навіть не терміни навчання і не "відрив від виробництва". Бізнес вимагає управління командою та лідерства, а навчитися цьому можна тільки дією, тобто у процесі тренінгу, а не в рамках академічної програми. Чи готові бізнес-школи прищеплювати своїм студентам потрібні навички, і як має виглядати навчання

Корпоративний тренінг чи MBA?

Martin Schatz, Crummer Graduate School of Business, Rollins College, Florida, USA

Недавно я переглядав каталог, який пропонує пакетні тренінги для консультантів, інструкторів у галузі ділової та професійної підготовки, а також для менеджерів, і це нагадало мені дні мого дитинства, коли я теж годинами розглядав зображення іграшок у різдвяному каталозі "Sears, Roebuck Christmas".

Там пропонувалась величезна кількість класних речей, і я хотів, щоби вони в мене були та я міг похвастатись ними перед друзями мого дитинства. Зараз же, повертаючись у сьогодення, я зрозумів, що знову можу зробити незабутнє враження - уже не на моїх друзів дитинства, а на моїх студентів MBA - класні речі будуть уже з іншого каталогу. На цьому подібність не закінчувалась: у цьому новому каталозі не тільки був такий же величезний вибір, а й більшість пропозицій мала таку ціну, що вони були далеко за межами моїх фінансових можливостей.

На надання послуг з підготовки, оцінки та виміру навичок менеджменту встановлювались такі розцінки, що особисто я не можу собі дозволити придбати їх для моїх студентів. Крім того, вони були занадто дорогі і для того, щоб мої студенти могли самі їх придбати на додаток до своїх посібників, і було абсолютно ясно, що за такими цінами жодна бізнес-школа не купить відповідні класні семінари чи заняття.

І я зрозумів, що ці "продукти" узагалі не призначаються для використання в рамках програм MBA. Замість цього вони призначені для тих, чия професія - це корпоративний тренінг. Оскільки, відповідно до недавніх оцінок, на тренінги з корпоративною підтримкою витрачаються щорічно мільярди доларів, ясно, що ця сфера набагато більш розвинена й вимоглива, ніж індустрія MBA-освіти.

Крім обсягу наданих послуг і цінової структури ще дві обставини привернули мою увагу. По-перше, цікаво було б довідатись, дають ці пакетні тренінги що-небудь дійсно серйозне чи вони є всього-на-всього тільки марними новинками від тих же "постачальників", що раніше пропонували нам MBO (магістр організації бізнесу), ПЕРТ, бюджет "із чистого листа", TQM, стратегічне планування тощо. Чи все-таки ці нові пропозиції - це щось таке, що дійсно допоможе менеджерам працювати більш ефективно? По-друге, я подумав: якщо вірний другий висновок, і вони дійсно варті того, щоб їх використовували, чому ж тоді ми не застосовуємо ці самі тренінгові методи на наших власних заняттях?

У каталозі пропонувався цілий ряд інструментів тренінгу й оцінки для вдосконалення різних навичок, розвитку організації, консалтингу, якості, менеджменту, побудови кар'єри чи професійного розвитку і диверсифікованості. Особливо я уважав заслуговуючою на увагу ту обставину, що серед продуктів, що пропонувались у цьому 97-сторінковому каталозі, були 25 різних книг та експертних матеріалів, присвячених управлінню людьми й лідерству, і 37 книг на тему формування професійних груп та оцінки їхньої діяльності. Виявляється, що це саме ті сфери, в яких бізнеси-школи піддаються найбільш серйозній критиці.

Такі престижні видання, як "Business Week", "Fortune" та інші, дорікали бізнес-школам в тому, що вони недостатньо добре виконують свою роботу з підготовки менеджерів, що могли б демонструвати стиль керівництва, не заснований на авторитарній владі. Уся подібна критика починається з допущення, що робітниче середовище бізнесу змінилось, але бізнес-школи не врахували цієї зміни й не готують своїх випускників до того, щоб вони могли стати менеджерами нового типу, які повинні керувати автономними професійними групами.

Протягом останнього десятиліття компанії зрозуміли переваги "маломасштабного" перед великомасштабним, переваги управлінських методів участі й наділення повноваженнями замість методів примусу та виконання твердих функціональних обов'язків, а також переваги "плоских" організацій перед ієрархіями з бюрократизованими структурами. Не було жодних сумнівів, що ці теми були широко представлені в рамках 62-х тренінгових курсів, які рекламувались у даному каталозі.

На відміну від попередніх "модних захоплень" і новинок, які винайшли різного роду консультанти, бюрократи та теоретики, навички керівництва/лідерства й формування груп/команд, схоже, користуються попитом безпосередньо в ділових структурах, і підготовка з цих питань буде вестися самими компаніями, а не бізнес-школами. Це і є критичне питання. Чому бізнес-школи ігнорують підготовку в галузі керівництва/лідерства й формування професійних команд/груп і не включають таку підготовку у свої плани навчання?

Проблема бізнес-шкіл

Пропоную три пояснення того факту, що бізнес-школи відносно не зацікавлені в підготовці з лідерства/управління людьми. По-перше, бізнес-школи поки що не відчули свого провалу в цьому питанні. Вони ще не дійшли до тієї кризової стадії, яка так часто є каталізатором змін.

По-друге, у бізнес-школах відзначається засилля викладачів - аматорів перемелювання цифр, які спеціалізуються на фінансах, бухобліку й кількісних методах. Ці викладачі не розуміють якісних аспектів менеджменту.

По-третє, бізнес-школи просто не знають, як давати відповідну підготовку. І справа тут не тільки в тому, що існує велика різниця між викладанням і наданням підготовки чи тренінгом, а й у тому, що навчальний план бізнес-шкіл у більшості випадків являє собою компроміс "між феодальними васалами", що призводить до "субоптимізації" складових частин, а не до створення цільної системи навчання, що при необхідності можна було б легко перешикувати.

Почну з останнього з цих трьох пояснень. Дозвольте мені висловити таку ідею: практика тренінгу вимагає дії, тоді як практика навчання вимагає тільки вивчення теорії, яка може бути правильною, а може бути й неправильною. Для навчання чи викладання потрібні вчитель і учень, а для тренінгу, крім того, потрібне й виконання якої-небудь дії. Ми всі маємо деяке уявлення про те, що ми скажемо і як ми будемо реагувати в напруженій обстановці, і ми готові вирішувати чужі проблеми, коли ми не відчуємо емоційного зв'язку й коли ніщо не загрожує нашому его. Однак коли у справу замішані наші емоції, ми не завжди самі робимо так, як рекомендуємо це робити в навчальних ситуаціях.

Головне тут у такому: якщо викладання інших предметів у рамках програм MBA вимагає в основному вивчення теорії і тому в цьому випадку можна «навчати», то лідерство/управління людьми завжди пов'язано з діяльністю і, отже, цьому треба не "навчати", а готувати, тобто давати відповідний тренінг. Сама діяльність у цьому випадку може бути реальною, як, наприклад, у рамках роботи над груповими проектами, чи вона може бути змодельованою в лабораторії. Дуже незначна кількість програм MBA має необхідні умови для проведення подібного тренінгу.

Одна з далеко не всіх установ (якщо не єдина), яка дає таку підготовку, - це Уест-Пойнт (а також інші військові академії). У стінах цього навчального закладу, відповідно до виданої книги "The West Point Way of Leadership" ("Управління, як його розуміють в Уест-Пойнті"), кадети беруть участь в особливому тренінгу, щоб опанувати те, що в них називається "чотири функції управління/лідерства": підкорення командам і вказівкам вищих, індивідуальне управління/лідерство, командне управління й організаційне управління. На відміну від нашого викладання й навчання в більшості бізнес-шкіл, тут оцінюється не тільки кінцевий результат, а й сам процес. Процес дуже важливий в управлінні/лідерстві, але процесу не може бути без дії. Тому спроби навчати управлінню людьми тільки в рамках класних занять, швидше за все, приречені на провал.

Крім відсутності необхідної діяльності для навчання управлінню, два інших пояснення, які я дав вище, про те, чому програми MBA не настільки активно зацікавлені в навчанні управлінню/лідерству, мали справу з відсутністю кризи та з небажанням професорсько-викладацького складу. Спеціальна література з питання організаційних змін переконливо показує, що успішні зміни залежать від необхідності, що розуміється, для даної організації здійснити відповідні зміни, а це, у свою чергу, зазвичай пов'язано з якою-небудь внутрішньою чи зовнішньою подією, яка загрожує даній організації.

Тож, хоча бізнес-школи вже критикують, сама корисність і необхідність їх існування поки що не була поставлена під питання. Люди продовжують поступати в бізнес-школи, а компанії продовжують приймати на роботу їх випускників. Ті невеликі зриви в цьому процесі, які вже мали місце, були «зручно» пояснені демографічними коливаннями, а не чимось, на що бізнес-школи могли б самі відреагувати. Тому я думаю: доки люди не перестануть поступати в бізнес-школи або доки організації не перестануть приймати на роботу випускників бізнес-шкіл з дипломами MBA, малоймовірно, що бізнес-школи спроможаться на те, щоб додати у свої програми такі види діяльності, які б дозволили готовити їх учнів до управління/лідерства.

До цього моменту, якщо він узагалі коли-небудь наступить, компанії будуть продовжувати критикувати бізнес-школи, але в той же час будуть продовжувати приймати на роботу їх випускників і брати на себе обов'язки з їх подальшої підготовки. А чому б і ні? Зрештою, компанії уже визнали, що їм необхідно навчати своїх робітників читанню, письму й арифметиці, так чому б їм не готувати своїх менеджерів до того, щоб вони могли стати дійсними лідерами чи керівниками?

І нарешті, відсутність підготовки з управління в рамках програм MBA залежить і від професорсько-викладацького складу. Цей склад у більшості бізнес-шкіл надзвичайно спеціалізований, розділений на відділи, роздроблений, так що викладачі взагалі не знайомі із загальною картиною справ. Багато хто зацікавлений у викладанні своїх спеціалізованих і просунутих курсів тим учням, які в подальшому припускають спеціалізуватись в їхній дисципліні. Вони не зацікавлені у викладанні загального курсу менеджменту. Крім того, вони зацікавлені не стільки в тому, що роблять менеджери, скільки в тому, що роблять техніки в їх вузьких дисциплінах.

Якщо це що-небудь доводить - то тільки те, що підготовку з управління повинні одержати й декани/директори бізнес-шкіл, а навички роботи в командах/групах необхідно прищеплювати кожному члену професорсько-викладацького складу бізнес-шкіл. Зараз більшість викладачів узагалі виключили "ми" й "наш" зі свого процесу мислення. Але це вже тема для іншої статті.

Освіта.ua
31.07.2009


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!