Osvita.ua Освіта за кордоном Вища освіта Рейтинги університетів світу Тенденції рейтингу репутації світових вузів 2012
Тенденції рейтингу репутації світових вузів 2012

На вершині рейтингу репутації ВНЗ світу опинилися шість американських і британських університетів, які всім добре відомі. Але визнання не підробиш і те, що добре сьогодні, може знецінитися завтра

Тенденції рейтингу репутації світових вузів 2012

Для обраних життя як солодощі. Наочним доказом приналежності до еліти шести англо-американських університетів "супер-брендів" став вихід другого щорічного рейтингу репутації ВНЗ Times Higher Education World Reputation Rankings, що заснований на опитуванні більше 17 500 вчених з усього світу.

Ця шістка займає, за словами одного з експертів, "особливу зону поза конкуренцією", помітно випереджаючи всіх учасників перегонів, і отримуючи численні нагороди за краще в світі викладання і дослідницьку роботу.

Групу очолює Гарвардський університет (Harvard University), за ним іде Массачусетський технологічний інститут (Massachusetts Institute of Technology), Кембридж (University of Cambridge), Стенфорд (Stanford University), Каліфорнійський університет Берклі (University of California Berkeley) і Оксфорд (University of Oxford ).

Розрив між першою шісткою і рештою вузів на чолі з Прінстонським університетом (Princeton University) на сьомому місці збільшився у порівнянні з минулим роком.

"Існування супер-брендів не дивує", - зазначає Саймон Маргінсон, професор Університету Мельбурна (University of Melbourne). Незважаючи на те, що рейтинг репутації складений на підставі думки добре обізнаних вчених, Маргінсон каже, що деякі відомі бренди можуть затьмарити своїм сяйвом безпосереднє знання сектора і об'єктивні дані.

"Зоряною репутацією користуються Гарвард і Оксфорд, яка підтримує ці установи в центрі соціальної структури і ставить їх поза конкуренцією, - каже Маргінсон. - Навряд чи це справедливо, але така реальність і від цього не можна просто так відмахнутися".

Привілеї, якими користуються ці обрані, численні і різноманітні. Луїза Сімпсон, директор World 100 Reputation Network - групи провідних університетів світу, каже: "Чим вище ваша репутація, тим більше шансів, що ви, як установа залучите краще фінансування і партнерів. Престижні донори хотіли б фінансувати престижні університети. Більш висока репутація дозволяє організаціям вигравати контракти на більш вигідних умовах, і, звичайно, заробляти більше".

У сучасних умовах жорсткої конкуренції за глобально мобільних студентів, репутація часто є першим критерієм вибору (крім змісту курсу) - де бренд одержуваного диплома ставить випускників у привілейоване становище обраних для майбутнього лідерства.

Але в той час, як зоряна репутація дає багато переваг, які не завжди справедливі, її необхідно завоювати, утримати і не втратити, каже Маргінсон. "У довгостроковій перспективі університет не може утримати високу репутацію, якщо кількість і якість досліджень, якість викладацького складу і попит з боку перспективних студентів насправді не буде на висоті".

"У цьому секторі, репутація може підпадати під вплив маркетингу, чуток і сторонніх чинників, але вона не може бути підроблена. Чим довше період оцінювання роботи вузу, тим об'єктивнішими будуть фундаментальні показники його роботи, і все це формує репутацію", - зазначає Маргінсон.

Ця об'єктивність може бути причиною стабільності рейтингу (правда, на основі даних всього лише двох років): є невелика відмінність між результатами минулого року, отриманими на основі 13 388 відповідей першого опитування, і цього року, заснованого на абсолютно новому опитуванні 17 554 вчених. Єдина зміна в першій шістці полягає в тому, що Стенфорд, піднявся на одну позицію до четвертого місця, помінявшись місцями зі своїм суперником - Каліфорнійським університетом Берклі, який опустився на п'яте місце.

Невелике зниження Берклі може бути першою ознакою того, що добре відомі скорочення фінансування в елітній каліфорнійській установі починають шкодити її іміджу серед учених.

"Місце Берклі в пантеоні не гарантується на тривалий термін у зв'язку з поширенням думки про те, що Каліфорнійський університет Берклі має проблеми з фінансуванням", - говорить Маргінсон.

Клер Холмс, заступник проректора по зв'язках з громадськістю в Берклі, каже, що університет заслужено належить до еліти "тому що крім високої якості своїх викладачів і студентів, його науково-дослідні та освітні підрозділи характеризується надзвичайно високим рівнем".

Клер каже, що Берклі міцно пов'язаний з реальним світом і додає: "Кампус Берклі давно приваблює різноманітних соціально-свідомих людей, які прагнуть зробити світ кращим. Наш кампус є воротами у здійснення американської мрії для осіб небагатого походження".

Холмс визнає, що університет має "очевидні проблеми" в епоху, коли державне фінансування скоротилося до 11 відсотків від операційного бюджету Берклі: якщо нічого не робити скорочення "може поставити під загрозу нашу досконалість".

Але вона додає, що університет має чітку стратегію, щоб покращити ситуацію, що склалася: "Витрати вдалося локалізувати, наші випускники надають нам безпрецедентну благодійну підтримку, а також інші джерела доходів дозволяють кампусу протистояти загрозам в дусі, який узгоджується з нашим громадським іміджем".

Проте відомі державні університети США, яким доводиться справлятися зі скороченням фінансування, мають мало можливостей, щоб уникнути фінансових труднощів, які негативно позначаються на їхньому сприйнятті у світовому науковому співтоваристві.

Дійсно, ряд науково-дослідних підрозділів Університету Каліфорнії і ряд інших видатних державних університетів США втратили свої позиції в рейтингу репутації в цьому році.

У той час як Університет Каліфорнії в Лос-Анджелесі піднявся на три позиції і посів дев'яте місце, Університет Каліфорнії Сан Дієго опустився на шість позицій до 36-го місця, і також на шість позицій опустився Університет Каліфорнії Девіс - до 44-го місця.

Інші великі державні університети США, також переживають зниження позицій: Університет штату Іллінойс (University of Illinois at Urbana-Champaign), який опустився на дві позиції до 23-го місця, Університет Вісконсін-Медісон (University of Wisconsin-Madison), який опустився на дві позиції до 27-го місця, Університет штату Вашингтон (University of Washington) - втратив дві позиції і опинився на 28-му місці і Техаський університет в Остіні (University of Texas at Austin), який опустився на одну позицію до 32 -го місця.

"У колах вищої освіти широко відомо, що наслідки скорочення бюджетного фінансування в США можуть бути значними і тривалими", - зазначає Маргінсон.

В цілому, як і в рейтингу Times Higher Education World University Rankings 2011-12, США домінують в рейтингу репутації, з 44 вузами в топ-100. Велика Британія має 10 представників, а Японія і Нідерланди по п'ять.

Також слід зазначити, що відразу декілька британських вузів втратили позиції в рейтингу. У той час як Кембридж і Оксфорд зберігають свої позиції супер-брендів, Імперський коледж у Лондоні (Imperial College London) втратив дві позиції і опинився на 13-му місці, а Університетський коледж Лондона (University College London) також втратив два пункти, вилетівши з топ-20. Единбурзький університет (University of Edinburgh) втратив чотири пункти, ставши 49-м, а Брістольський університет (University of Bristol) перейшов з групи 81-90, до групи 91-100.

Винятком є Лондонська школа економіки (London School of Economics - LSE), яка піднялася на вісім позицій, ставши 29-ю. Її вражаючі досягнення визнаються всіма, незважаючи на галас в ЗМІ про зв'язки установи з режимом поваленого диктатора Лівії Муаммара Каддафі, що спричинило відставку сера Ховарда Девіса, директора Лондонської школи економіки за кілька днів до виходу рейтингу репутації.

Робін Хоггард, директор із зовнішніх зв'язків LSE, каже: "Ми раді бачити LSE в топ-30, але ми не можемо пояснити це. Безумовно, зв'язки LSE з Лівією не вплинули на думки багатьох наших академічних колег".

Він додає: "Ми робимо багато для підтримки нашої репутації. Перший наш принцип полягає в тому, що академічна перевага в області досліджень і навчання є ключовою. Ніяка пропаганда чи PR не може змінити дію цього принципу. Крім того, ми намагаємося допомогти нашим ученим звертатися до більш широкої аудиторії в уряді, ділових колах, міжнародних організаціях, благодійних організаціях і так далі".

Рейтинг репутації приніс гарні новини для Австралії. Найбільш рейтинговий вуз цієї країни - Університет Мельбурна (University of Melbourne) піднявся на 43-е місце. За ним Австралійський національний університет (Australian National University), який з групи 51-60 в 2011 році піднявся до 44-го місця в цьому році. А Університет Сіднея (University of Sydney) зайняв 50-у позицію, увійшовши в топ-50.

Японія є ще одним видатним учасником рейтингу і єдиною країною, що порушує англо-американське панування в топ-20. Найкращий навчальний заклад Азії - університет Токіо (University of Tokyo) залишається на восьмому місці, а Кіотський університет (Kyoto University) - на 20-му.

Сузука Сакасіта, директор Управління з міжнародного планування в міністерстві освіти, культури, спорту науки і технології Японії каже, що сильна міжнародна репутація країни базується на трьох китах: довгій історії підтримки академічної свободи, акценті на міжнародне співробітництво - невід'ємної частини "економічного дива" країни з 1950 по 1980 роки, і на "незмінній увазі уряду до університетів", що забезпечила стратегічне фінансування елітних закладів на додаток до їхнього основного фінансування.

Але Сакасіта визнає, що Японія не може дозволити собі спочивати на лаврах. За об'єктивними показниками, які використовуються в World University Rankings, вона відстає від своїх конкурентів по набору міжнародних співробітників і студентів, а також з міжнародної науково-дослідної співпраці.

В Японії є проект по залученню 50 400 іноземних студентів в 13 цільових ВНЗ до 2020 року і надання більшого зарубіжного досвіду внутрішнім студентам. Промислові лідери Японії твердо підтримують проект і Сакасіта каже, що це пояснюється "їх очікуванням, що молоде покоління з відмінним міжнародним досвідом, сприятиме економічному зростанню".

Японія очолює сильний азіатський блок в рейтингу репутації. Материковий Китай має два представники в топ-40: Університет Цінхуа (Tsinghua University) виріс на п'ять позицій і зайняв 30-е місце, в той час як Пекінський університет (Peking University) зробив аналогічний стрибок і займає 38-е місце. Гонконг також виділяється з трьома вузами в топ-100 на чолі з університетом Гонконгу (University of Hong Kong) - 39-е місце. Примітно, що Гонконгський університет науки і технологій (Hong Kong University of Science and Technology) перейшов з групи 91-100 до групи 61-70.

Сингапур має двох представників в рейтингу, на чолі з Національним університетом Сінгапуру (National University of Singapore) на 23-му місці. Корею представляє Сеульський національний університет (Seoul National University) - група 51-60. Національний університет Тайваню (National Taiwan University) піднявся з групи 81-90 до групи 61-70.

"Уряди країн Азії, зокрема Китай, взяли на озброєння університетські програми світового класу і встановили чіткі цілі, щоб поліпшити свої позиції в світовому рейтингу", - зазначає Пол Беннворс, старший науковий співробітник Центру політики вищої освіти в Університеті Твенте (University of Twente).

"Ці програми суттєво збільшили видимість цих університетів для європейських і американських вчених, а також створили враження, що уряди цих країн дбають про стратегічне значення університетів для національних економік".

Азіатські вузи активно вербують західних учених і їх дослідження і манера викладання покращує їх статус і робить більш помітними. "У той же час, стан справ на Заході вражає менше, - говорить Беннворс. - Європейська і американська вища освіта переживає депресію, де провідні вчені висловлюють невдоволення неефективною і потенційно небезпечною національною політикою в галузі вищої освіти".

У міру того, як Китай інвестує, а Захід жорстко економить "страх перед майбутнім змушує провідних західних вчених сприймати погрози з боку азіатських університетів дуже серйозно", - додає Беннворс. І, здається, що цей потенціал зсуву центру впливу в бік Азії вже починає впливати на те, як університети сприймаються світовим науковим співтовариством.

Автор: Філ Бейті, Times Higher Education

Освіта.ua
21.03.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!