Osvita.ua Освіта за кордоном Вища освіта Рейтинги університетів світу Чи можна скласти рейтинг якості викладання у вузах?
Чи можна скласти рейтинг якості викладання у вузах?

За останні три місяці дослідники глобальних університетських рейтингів опублікували результати своїх робіт за 2010 рік і студенти, роботодавці, викладачі та урядовці, які опираються на ці рейтинги, щоб прийняти важливі рішення, задались питанням, а чому їх результати відрізняються?

Чи можна скласти рейтинг якості викладання у вузах?

Якщо коротко – то хто правий? Відповідь насправді досить проста – це залежить від того, які критерії та методологія більше цікавлять користувача.

Глобалізація змінює пейзаж вищої освіти. У випуску журналу "Погляд на освіту" за 2010 рік кількість студентів, які здобувають освіту за кордоном оцінюється у 3,4 мільйона, що майже удвічі більше, ніж 10 років тому. Світ змінився і з’явилась потреба у інформації, яку можна порівняти.

Отже, потрібно ретельно вивчити методологію кожного рейтингу, аби зрозуміти кінцеві результати.

QS World University Rankings оцінює працевлаштування, якість наукових досліджень, викладання та інтернаціоналізацію. Цей рейтинг довів свою переважаючу популярність над іншими рейтингами – цього року 5 мільйонів людей уже відвідали сайт Topuniversities.com, на якому оприлюднюються результати рейтингу QS.

QS критикують за те, що 40% академічної репутації складається з якості наукових досліджень, у той час як інші аналітики радять QS надавати більше ніж 10% питанню студентського працевлаштування (параметру, що включає багато факторів, але не обмежений лише якістю викладання). Пропорція викладачі/студенти, яка складає 20% рейтингу, важливий показник, однак він теж не в змозі виміряти якість викладання.

Шанхайський академічний рейтинг вимірює рівень університету за опублікованими результатами досліджень, відводячи до 60% рейтингу цитуванню та науковим роботам, без жодної спроби оцінити якість викладання.

Цей рейтинг критикують за відведення до 30% загальної оцінки навчального закладу кількості Нобелівських премій та медалей Філдса, які як історичний критерій (дехто отримав премію 80 років тому) роблять результати досить стабільними, але не обов’язково корисними для порівняння.

Мабуть не дивно, що цей академічний рейтинг найчастіше використовується у наукових колах, однак чи може він бути хорошим показником з працевлаштування випускників. Інше важливе питання – як новим дослідницьким центрам наздогнати університети з багаторічною історією?

Журнал Times Higher цього року опублікував новий рейтинг, у якому основний акцент був поставлений на наукові дослідження, однак у цьому рейтингу спробували оцінити і якість викладання.

Науковим дослідженням надали 62,5%, у складі яких 32,5% оцінки припало на цитування робіт. Це вивело Александрійський університет на четверте місце, залишивши позаду Гарвард та Стенфорд. На п’ять показників, що відносяться до якості навчання, припадає 30%.

Такий підхід до рейтингів породив хвилю критики. Наприклад Малкольм Грант, ректор Лондонського університетського коледжу, як і багато інших, дискутуючи на сторінках газети The Guardian, стверджує, що для оцінки якості навчання просто немає показників, які б можна було глобально порівняти.

Що ж до методу обчислення кількості цитат на академічну публікацію, то професор Сінбранд Поппема, президент ради університету Гронінген, Нідерланди, прокоментував, що вважає його «абсолютно неясним».

У дослідженні QS експертів лише попросили оцінити, що вони знають досить глибоко. Роботодавців попросили оцінити університети, в яких вони наймають співробітників. Академіків попросили оцінити якість дослідження у їхньому полі знань.

На нашу думку якість освіти, на відміну від засобів викладання, просто неможливо включити до рейтингу, з огляду на те, що немає незалежних фахівців та відповідної системи вимірювання.

Глобальні рейтинги залишаться, і де б не був опублікований рейтинг, за ним завжди будуть слідувати дискусії. Об’єднання рейтингових організацій вимагає ясної та чіткої методології, яка б визначила, що можна вимірювати, а що ні.

Враховуючи зростання вартості якісної вищої освіти та її впливу на кар’єру, правильний вибір зараз важливий як ніколи. Потенційні студенти та їхні батьки повинні використовувати усе, що тільки може їм допомогти. Однак вони мають проникати до суті рейтингу, щоб зрозуміти дійсність та актуальність критеріїв та створити власний рейтинг, заснований на критеріях важливих саме для них.

Нунзіо Квоквореллі, виконавчий директор QS, організації, що складає рейтинги QS World University Rankings. Переклад з англійської Освіта.ua.

Освіта.ua
13.07.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!