Навчання в евакуації: «Перша українська школа в Польщі»

Як задовольнити освітні потреби українських школярів, які наразі перебувають у Польщі

Навчання в евакуації: «Перша українська школа в Польщі»

Відповідно до даних ООН, найбільша кількість українців отримала статус тимчасового захисту в Польщі – понад 1,234 млн осіб. Але лише 27% з них хочуть залишитися в Польщі після закінчення війни. 

Тому більшість українських батьків у цій країні прагнуть віддати своїх дітей до української школи. Продовження навчання дітей за українською освітньою програмою стало головним болем для більшості біженців.

Попри те, що українські школи існують у багатьох польських містах давним-давно (здебільшого, приватні), проєкт «Перша українська школа у Польщі» з перших місяців існування став для батьків і дітей «рідною домівкою» в системі освіти. І хоча на початку весни 2022 року міністр освіти та науки Польщі спершу заявляв, що в країні не може бути створено іншої системи освіти, окрім польської, у «Першій українській школі у Польщі» зацікавлені вже понад 6000 українців, з якими польська система не може впоратися.

Власними зусиллями, без взаємодії з владою, проєкт фундації «Незламна Україна» набув значних масштабів і став унікальним явищем у сфері освіти для біженців.

Українка Вікторія Гнап та її чоловік, використовуючи власні заощадження та пожертви для їхньої фундації «Незламна Україна», в березні 2022 року створили мережу шкіл у трьох містах. «Перша українська школа у Польщі» почала працювати у Варшаві, Кракові та Вроцлаві вже в березні. Перед стартом навчання надійшло майже 2 тисячі заяв від батьків і близько 600 заяв від учителів, які також виїхали з України і хотіли працювати в школі. Вікторія Гнап обрала директорів шкіл, які разом із психологом та НR-менеджеркою сформували повноцінний штат педагогів, – загалом 65 вчителів. 

Згодом команда фундації провела перемовини з Міністерстворм освіти і науки України й отримала рекомендації щодо організації освітнього процесу за держстандартами. Відтак стартувало навчання в режимі онлайн. Згодом вдалося знайти партнера й донора – Дитячий фонд ООН (UNICEF). З його фінансовою допомогою вдалося вивести дітей у другу зміну навчання в приміщенні існуючих польських шкіл. UNICEF надає кошти для навчальних матеріалів, спортивного інвентарю, харчування, зарплат учителів. «Перша українська школа у Польщі» стала єдиною організацією, якій вдалося залучити фінансування від цього фонду для «виїзної» школи.

Окрім освітньої програми, у «Першій українській школі у Польщі» організували й розважальне дозвілля. Часто відбуваються шкільні творчі й спортивні конкурси, руханки й перегляди фільмів, концерти та майстер-класи, екскурсії, флешмоби на підтримку України та задля подяки дружній Польщі. На постійній основі діють гуртки за інтересами: тхеквандо, хореографія, робототехніка, дитяча дипломатія, англійський клуб та інші. Упродовж літа функціонує літній табір у чотирьох містах Польщі, а також плануються масштабні фестивалі творчості у Вроцлаві та Кракові.

Минулого семестру в школі навчалось 750 дітей, які були розподілені з 1 по 11 клас, як у повноцінній школі. Реєстрацію на новий семестр закрили ще 13 липня, але батьки все одно знаходять способи надіслати заявки, їх кількість до кінця літа сягнула вже майже 6000. Команда прийняла рішення будь-що знайти додаткове фінансування і збільшити кількість місць в школі з 750 до 3000.

Тим часом у новому семестрі користуватися приміщеннями польських шкіл у другу зміну вже не вийде. Бо закінчувати о 19:00 годині в травні й у листопаді – не те саме. Аби вивести дітей в першу зміну, команда шукає великі приміщення на комерційній основі.

Минулого семестру «Перша українська школа в Польщі» підписала угоду про співпрацю із Запорізькою гімназією і працювала як виїзна гімназія на території Польщі. Із прийняттям більшої кількості учнів виникатимуть суттєві адміністративні труднощі, тому школа вже розпочала процес пошуку альтернативних рішень.

Ширше завдання, вирішення якого потребує школа – співпраця між Міністерством освіти і науки України та Міністерством освіти Польщі. На думку Вікторії Гнап, урядам треба випрацювати загальні засади, на яких будуть створюватися інтеграційні класи чи українські школи, а також відбуватиметься залучення українських дітей до польських шкіл.

Тож команда «Першої української школи в Польщі» очікує посилення співпраці на високому рівні задля пошуку спільних засад і надання дітям доступу до якісного безперервного навчання.

За матеріалами фундації «Незламна Україна».

Освіта.ua
18.08.2022