Osvita.ua Освіта за кордоном Вища освіта Навчання в Німеччині Система отримання педагогічної освіти в Німеччині
Система отримання педагогічної освіти в Німеччині

На відміну від педагогів в Україні, учителі в Німеччині викладають кілька предметів, тому й готують їх трохи інакше

Система отримання педагогічної освіти в Німеччині

Тривалість і зміст навчання у Німеччині за спеціальністю "Педагогіка" залежить від того, в якій школі (початковій, середній або в гімназії) збирається працювати майбутній вчитель, а також від предметів, на яких він хоче спеціалізуватися.

Педагоги в німецьких школах, як правило, викладають кілька дисциплін, часом досить далеких одна від одної за змістом. Тому тут можна зустріти вчителя географії, фізкультури та німецької мови в одній особі.

Студенти педагогічних факультетів повинні вже на ранній стадії визначитися не тільки з вибором шкільної ланки, але і з профілюючими дисциплінами, які вони мають намір викладати.

Різні навчальні заклади пропонують різні комбінації предметів, за деякими з них - такими як образотворче мистецтво чи фізкультура - необхідно здавати вступні іспити.

Master of Education

Зміни в системі вищої освіти в рамках Болонського процесу не обійшли стороною і педагогічні факультети. До теперішнього часу педагогічні спеціальності в багатьох вузах Німеччини були переведені на нову систему "бакалавр-магістр".

Виняток складають навчальні заклади в Саарі і Саксонії-Ангальт, які відмовилися наслідувати приклад інших, а також земля Баден-Вюртемберг, влада якої хоча і погодилися на зміни, але поки відкладає їх втілення в життя.

Незважаючи на існуючі розбіжності у процесі підготовки майбутніх вчителів у федеральних землях, є спільні вимоги, відповідно до яких у майбутньому будуть готувати педагогів.

До них відноситься ступінчаста система навчання. Планується, що перші шість семестрів, після закінчення яких студент отримує ступінь "бакалавра наук" або "бакалавра мистецтв" (Bachelor of Arts / Science), будуть присвячені накопиченню фактичних знань за обраними профілюючими предметами, в той час як знання з методики викладання цих предметів будуть набуватися вже в магістратурі.

Це дає можливість студентам, які після перших років у вузі усвідомили, що робота вчителя - не їх дорога, відучившись в бакалавріаті, переорієнтуватися на іншу спеціальність.

Подальше дворічне навчання в магістратурі буде завершуватися отриманням ступеня "магістра освіти" (Master of Education) з присудженням 300 залікових одиниць - кредитних пунктів (Credit Points), яка замінить перший держіспит і зробить німецьку педагогічну освіту конкурентною в міжнародному масштабі.

Таким чином, передбачається, що за той же період часу - 8-10 семестрів - студенти отримають всі необхідні знання та навички для проходження переддипломної практики в школі, яка триває 18 місяців і завершуватися державним іспитом. На його результат впливають оцінки, отримані на заключних екзаменах з профілюючих предметів та характеристика викладачів після закінчення практики в школі.

Дипломну роботу, яку зараз ще пишуть студенти педагогічних факультетів в окремих землях, за новою системою планується скасувати. Скорочення тривалості практики на другому етапі навчання передбачається компенсувати більшим числом проміжних стажувань у школі під час навчання в бакалавріаті.

Початкова, середня школа та гімназія?

Програма навчання за фахом "Педагогіка" багато в чому залежить і від того, в школі якої ланки збирається викладати майбутній вчитель. У Німеччині розрізняють вчителів початкових шкіл), вчителів середніх шкіл - з 5-го по 10-й клас та вчителів старших класів гімназій і професійних шкіл - з 11-го по 13-й клас.

В одних федеральних землях для підготовки вчителів початкових класів існує окрема спеціальність, в інших - це поглиблена спеціалізація в рамках навчання викладачів середніх шкіл.

У той час як підготовка вчителів початкових класів та середніх шкіл може здійснюватися як в університетах, так і у вищих спеціальних навчальних закладах, викладачів для гімназій готують виключно університети. Навчання за цією спеціальністю триває в середньому на півтора роки довше, оскільки майбутні вчителі більш досконально вивчають профілюючі дисципліни, а також педагогіку і філософію.

Відмінності є і в методиці викладання, якій навчають майбутніх педагогів. Так, вчителів початкових шкіл учать викладати матеріал доступно і дохідливо, роблячи упор на спосіб подачі інформації, а не на зміст; викладачі середніх шкіл або гімназій повинні володіти фактичною інформацією і демонструвати глибокі знання предмета.

Автор: Юлія Сеткова

Deutsche welle
01.10.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!