Osvita.ua Освіта за кордоном Вища освіта Статті Лідери світового освітнього простору
Лідери світового освітнього простору

Так як під час кризи присутній певний дефіцит фінансів, то до вибору країни, навчального закладу та навчальної програми потенційні студенти починають ставитись більш селективно

Лідери світового освітнього простору

Відбір ВНЗ відбувається по ряду показників. Перш за все це вартість навчання та проживання, рейтинг навчального закладу, навчальний план, який відповідає уявленню про знання, необхідні для подальшої роботи, можливість працевлаштування під час навчання, виділення стипендій, перспективи подальшої роботи в країні навчання, а для магістрантів і докторантів також важлива наявність наукового керівника і бази для проведення дослідницької роботи. При виборі країни навчання для наших студентів не останню роль відіграє можливість отримання візи.

Багато потенційних студентів в основному при виборі закордонного університету орієнтуються на його ім'я і положення в рейтингу. Однак у топових вузів дуже високі вступні вимоги, і навіть в умовах фінансової кризи імениті вузи не знижують планки відбору майбутніх студентів.

За останні десять років кількість студентів, які здобувають вищу освіту за межами країни проживання (мобільних студентів), зросла майже на 70%.

Відповідно до звіту Інституту статистики ЮНЕСКО таких студентів у 1999 році нараховувалося 1,68 млн. Дані минулого року дають цифру вже в 2,9 млн студентів. За прогнозами IDP, організації, що займається просуванням австралійської освіти, до 2025 року кількість мобільних студентів збільшиться до 7.2 млн людей.

Враховуючи, що навіть сьогоднішні студенти приносять значний прибуток національним економікам країн, що активно розвивають індустрію освіти (наприклад, в 2007 році Австралія отримала від експорту вищої освіти дохід у 4.2 млрд австралійських доларів), конкурентна боротьба між ними висока як ніколи. Крім чисто фінансової вигоди країни-експортери освіти отримують ще ряд переваг.

По-перше, щоб забезпечити безперервність освіти для міжнародних студентів, ВНЗ цих країн приводять в необхідну відповідність навчальні плани та програми. Вони також переводять навчальний процес у дистанційні форми навчання або відкривають кампуси в інших країнах. Сучасні технології дозволяють бути студентом закордонного ВНЗ, не виїжджаючи з країни проживання.

По-друге, постійно удосконалюється соціальна та побутова інфраструктура студентських містечок і місць проживання (іноді мова може йти про цілих невеликих містах, що працюють тільки на підтримку діяльності університету).

Виникає цілий сегмент обслуговування студентів, що включає їх консультування з питань навчання, проживання, проведення вільного часу, працевлаштування на час навчання, можливості подальшого працевлаштування.

По-третє, це постійне вдосконалення наукової бази - інакше не залучити молодих перспективних вчених, а саме за показниками якості проведення науково-дослідної роботи вимірюється діяльність ВНЗ в більшості країн. На цих даних також будуються світові рейтинги університетів.

По-четверте, населення розвинених країн швидко старіє, спеціалісти йдуть на пенсію, їх поповнюють міжнародні випускники національних ВНЗ.

Лідери міжнародної освіти

Зараз лідерами міжнародної освіти як і раніше є англомовні країни - США, Великобританія, Австралія, Канада і Нова Зеландія, а також Німеччина і Франція. На їхню частку припадає більше 60% мобільних студентів.

Незважаючи на труднощі з одержанням студентської візи США як і раніше посідають перше місце із залучення студентів-іноземців. За даними Інституту міжнародної освіти (IIE) у США навчаються 582984 іноземних студентів або 20% від загальної кількості мобільних студентів. Основними постачальниками студентів є Індія (14.4%), Китай (11,6%) і Південна Корея (10.7%). Найбільш популярними програмами навчання для студентів-іноземців є бізнес і менеджмент та інженерія - 20% і 17% від усієї кількості мобільних студентів.

Великобританія з 376,190 зарубіжних студентів (11,3% від загальної кількості мобільних студентів) займає 2 місце після США. Країни-донори студентів - Китай (13,3%), Індія (6,4%) і США (5,9%). Як і в Штатах найбільш привабливі предмети для вивчення міжнародними студентами - пов'язані з бізнесом та управлінням і інженерними науками.

Австралія навчає 202448 мобільних студентів (6.3% від загальної кількості мобільних студентів). В основному це студенти з Китаю (25,3%), Індії (13,6%) і Малайзії (7,7%). Картина вибору освітніх дисциплін та ж - з великим відривом лідирує управління і комерція (52.7%), за нею йдуть предмети, пов'язані з інформатикою та інформаційними технологіями (15%).

Існує кілька причин домінування цих трьох країн на ринку міжнародної освіти. Основна - вони першими розробили довгострокові стратегії залучення іноземних студентів і підтримують їх різними ресурсами.

Охопивши свого часу своїми пропозиціями велику кількість країн, вони традиційно залишаються привабливими для держав-донорів мобільних студентів, насамперед Індії та Китаю, які мають найбільше народонаселення у світі. Не останню роль відіграло також зростаюче превалювання англійської над іншими мовами світу. Крім цього має місце постійне прагнення громадян з країн з менш розвиненими економіками до навчання та подальшого закріплення в більш багатій країні.

У Канади та Новій Зеландії цифри із залучення мобільних студентів більш скромні. У канадських вищих навчальних закладах навчається трохи більше 100000 іноземців. Основні постачальники студентів - Південна Корея (21%), Китай (16%) і Японія (8%). Серед основних предметів, що вивчаються іноземцями в Канаді й Новій Зеландії - бізнес (35% і 49%), точні та природничі науки (15% та 17,4%).

В університетах Нової Зеландії зарубіжних студентів близько 67000. З них більше за всіх китайців (59,8%), американців (5.6%), і австралійців (4.8%). Останніх притягує до країни ківі дешевша вартість освіти. Як і в Канаду, де жителі США набирають 6% від кількості іноземних студентів. Можна з упевненістю припустити, що з плином часу і Канада, і Нова Зеландія будуть мати більшу кількість мобільних студентів за рахунок більш дешевих цін на навчання та проживання. Канада також на сьогоднішній день є найбільш привабливою серед високорозвинених країн в плані подальшого працевлаштування іноземних випускників та отримання виду на проживання.

Німеччина і Франція - освітні локомотиви Європи

У вузах Німеччини налічується більше 261000 іноземних студентів. Якщо якісь 3-4 роки тому в основному це були студенти з країн Європи, то зараз тут домінують китайці - 11%, далі турки - 9%, поляки - 5,9%, і росіяни - 5%. Здебільшого іноземці вивчають бізнес і право - 27,4%. Інженерні дисципліни (19.8%) трохи поступилися гуманітарним предметам - 22,4%.

У Франції 247510 мобільних студентів. Франкомовні студенти з Марокко (13,8%) та Алжиру (9,4%) витіснили китайців на третю позицію (4.8%). Перевага дисциплін має деяку відмінність від попередніх вибірок - спеціальності, пов'язані з бізнесом та управлінням - 40,6%, гуманітарними дисциплінами та мистецтвом - 20,7%, точними та природничими науками - 15,4% і інженерними науками - 11,5%.

В цілому на долю Німеччини і Франції припадає 17,4% обсягу всієї студентської мобільності. Студентів-іноземців приваблює перш за все безкоштовність навчання в університетах Франції і помірна вартість у вузах Німеччини. Крім цього вузи обох країн відкрили викладання ряду програм англійською мовою. Порядку 100 таких програм пропонує Франція і близько 300 - Німеччина.

Викладання англійською мовою в неангломовних країнах стає нормою в сучасному світі вищої освіти. Останнє дослідження Асоціації з академічного співробітництва, обґрунтоване на опитуванні 2200 навчальних закладів, розташованих у 27 європейських країнах, показує, що за останні п'ять років кількість англомовних курсів у вузах Європи збільшилася в три рази і досягла цифри в 2400 програм.

Освіта.ua
25.12.2009

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!