Osvita.ua Освіта за кордоном Вища освіта Статті Навчання англійською мовою у вузах неангломовної Європи
Навчання англійською мовою у вузах неангломовної Європи

Процеси глобалізації світової економіки не могли залишити осторонь освіту. В тенденції розвитку програм, що одержали назву дипломні програми та викладаються англійською мовою або English-Language-Taught Degree Programmes (ELTDP), ми і спробуємо розібратися

Навчання англійською мовою у вузах неангломовної Європи

Відразу скажемо, що ті країни, де англійська мова є рідною, ми розглядати не будемо. Мова перш за все піде про європейські неангломовні країни.

Згідно з дослідженням, проведеним європейської асоціацією з академічного співробітництва (Academic Cooperation Association - АСА), ELTDP поки не є широко поширеним явищем в середовищі західної вищої освіти. Всього 2% програм від наявних у конкретному ВНЗ читаються англійською мовою, а кількість студентів, що навчаються на подібних програмах, становить менше одного відсотка.

З часу створення ELTDP - програми молоді. Майже половина з них були організовані після 1998 року. Та й самі навчальні заклади, що пропонують отримати ступінь англійською мовою, не набагато старші програм. Більшість з них були створені після Другої світової, а третину і того пізніше - після закінчення холодної війни. Цікава також географія розвитку дипломних програм англійською мовою.

Найбільша кількість програм пропонують Німеччина (180), Нідерланди (115), Фінляндія (85), Франція (33), Скандинавські країни, а ось більш південні країни - Італія, Іспанія, Португалія, Греція таких програм або не мають зовсім, або пропонують зовсім обмежену кількість (5-10 програм).

Так що ж спонукає вищі навчальні заклади відкривати дипломні програми, що викладаються англійською мовою?

Основна причина - участь у процесі інтернаціоналізації освіти, що стало особливо актуальним при об'єднаній Європі. Наявність ELTDP дозволяє місцевим студентам вивчати ряд дисциплін, не виїжджаючи з країни, а іноземцям, що не володіють мовою, наприклад, фінською або голландською, можливість навчатися на англійській мові, тому що англійська має в порівнянні з іншими європейськими мовами найбільше поширення, а вчити мову, якою спілкуються представники однієї окремо взятої країни, сьогодні мало хто хоче.

Вигоди для всіх очевидні. Університет має студентів, країна, обрана студентами як місце навчання, - значне вливання в економіку (наприклад, бізнес-школи США приносять країні 7 мільярдів доларів прибутку на рік, що є четвертою за прибутковістю статтею експорту, а в Австралії освіта приносить до казни дохід у 4 мільярди доларів - значно більше, ніж від вирощування овець і виробництва м'яса), а самі студенти підвищують свою привабливість на ринку праці, причому подекуди за рахунок приймаючої держави, тому що за ряд програм платити не потрібно.

Студенти в цьому випадку оплачують своє проживання та побутові витрати. Справедливості ради слід зазначити, що студентам з країн, що входять до Євросоюзу, робити переміщення з вузу до вузу набагато простіше, ніж студентам інших країн. Спеціально для них були розроблені такі програми, як Socrates, Leonardo da Vinci, Nordplus, що дозволяють студентам починати навчання у вузі однієї країни і закінчувати в університеті іншої.

Якщо брати до уваги спеціалізацію ELTDP, то тут явно домінують два напрямки - бізнес і менеджмент. Третьою за поширеністю спеціалізацією є інженерні дисципліни.

Так у Німеччині відсоток навчальних закладів, які пропонують вивчення інженерних дисциплін дорівнює 44, за ними йдуть бізнес - 35%, природничі науки - 24%, математика та комп'ютерні дисципліни - 15%. Франція - 44% бізнес, інженерні дисципліни - 28%, Фінляндія - 59% бізнес, природничі науки - 26%, Нідерланди -63% бізнес, інженерні дисципліни - 44%.

Середня тривалість навчання для отримання ступеня бакалавра - три з половиною роки, ступеня майстра - трохи менше двох років. Більшість програм вимагають TOEFL 213 в якості формального підтвердження знання англійської мови, інші вузи замінюють його на власні іспити. Крім цього під час вступу на МВА може бути запитаний документ, що підтверджує наявність досвіду роботи. Багато програм, які пропонуються німецькими та французькими вищими навчальними закладами - двомовні. У таких випадках студенти, як правило, навчаються перші два семестри англійською мовою і паралельно вивчають німецьку чи французьку. Згідно з даними, отриманими АСА, всього в минулому навчальному році на програмах ELTDP навчалося 28000 студентів, з них найбільша кількість - 6000 у Німеччині (0,2% від загальної кількості), 5000 студентів у Фінляндії (0,56% від загальної кількості ) та Нідерландах (1,15% від загальної кількості).

Якщо розглянути це питання в процентному співвідношенні місцевих та іноземних студентів від їх загальної кількості, то за даними Організації з економічного співробітництва та розвитку (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD) картина виходить така: Німеччина - 9,6% іноземних студентів, Франція - 8,3%, Фінляндія - 3,9%, Нідерланди - 5,1%. З цього можна зробити висновок, що більшість студентів, що навчаються англійською мовою у Фінляндії та Нідерландах, відносяться все ж таки до місцевих студентів.

Вартість навчання варіюється від програми до програми і від країни до країни. За деякі спеціальності, наприклад, математика та комп'ютери, вноситься плата чисто символічна - 300-400 євро, програми МВА - найдорожчі, і ціна них доходить до 30000 євро. Що ж стосується країн, то більшість безкоштовних програм англійською мовою викладаються у Німеччині та Фінляндії, а найменше - в Нідерландах. Причому в більшості випадків, плата за навчання однакова як для місцевих студентів, так і для іноземців.

Освіта.ua
12.11.2009

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!